Η αποφυσικοποίηση του ζώντος

[…] Να δείξουμε ή να αποδείξουμε, να εφαρμόσουμε την (αισθητική ή ηθική) απόδειξη ή να εφαρμόσουμε την εκκαθάριση κάθε «φύσης», κάθε «κουλτούρας», από την τεχνική επάρκεια μόνο της τερατοποίησης, την εμφανή παρουσίαση της φρίκης;

Ο εξπρεσιονισμός ενός ΤΕΡΑΤΟΣ που προήλθε από το μόχθο μιας επιστήμης που εκούσια στερείται συνείδησης… σάμπως η τερατολογία να είχε γίνει, χάρη στις προόδους της γενετικής, το SUMMUM της ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ, καθώς το ον έξω από το συνηθισμένο γίνεται μια καινούρια μορφή «δαίμονα», αλλά τούτη τη φορά ΓΕΝΕΤΙΚΟΥ και όχι πια λογοτεχνικού ή καλλιτεχνικού ΔΑΙΜΟΝΑ.

[…] Λέγεται ότι «η λειτουργία της ηθικής είναι να καθυστερεί τη στιγμή κατά την οποία έρχονται τα πράγματα». Μπροστά στην γενικευμένη επιτάχυνση των φαινομένων της υπερνεωτερικότητάς μας, αυτό το φρένο της συνείδησης φαίνεται πολύ αδύναμο.

Μετά τα αθλήματα του ακραίου στα οποία ο πρωταθλητής διακινδυνεύει το θάνατο για να επιχειρήσει μία μάταιη επίδοση, ο σοφός, μύστης των επιστημών του ακραίου, παίρνει το υπέρτατο ρίσκο να αποφυσικοποιήσει το ζων, αφού πρώτα έχει αναστατώσει το περιβάλλον ζωής του.

Χάρη στην αποκρυπτογράφηση του ανθρώπινου γονιδιώματος, οι γενετιστές, με την κλωνοποίηση, εμπλέκονται στην αναζήτηση της χίμαιρας, του υβριδισμού του ανθρώπου και του ζώου. Πώς, λοιπόν, να μη μαντέψουμε από τώρα ότι αυτοί οι «εξτρεμιστές/ ακραίοι επιστήμονες», όχι μόνον απειλούν τη μοναδικότητα του ανθρωπίνου είδους καπηλευόμενοι το έμβρυο, αλλά και επιτίθενται στο σύνολο των γνώσεων φιλοσοφίας και φυσιολογίας που έδιναν κάποτε στην ΕΠΙΣΤΗΜΗ το νόημά της… απειλούν στο εξής την επιστήμη με εξαφάνιση;

Τέχνες του ακραίου, οι διαγενικές πρακτικές αποσκοπούν μόνο να δεσμεύσουν τη ΒΙΟΛΟΓΙΑ στο δρόμο ενός «εξπρεσιονισμού» στον οποίο η τερατολογία δεν θα αρκούνταν πια να μελετά τις δυσπλασίες, αλλά θα εμπλεκόταν αποφασιστικά στον δρόμο της χιμαιρικής τους αναπαραγωγής.

Σύμφωνα με το παράδειγμα των αρχαίων μύθων, η εξαφανισμένη επιστήμη θα ξαναγινόταν το «θέατρο των φαντασματικών φαινομένων» των χιμαιρών κάθε είδους, όπου η γέννηση των τεράτων θα επιχειρούσε να απεικονίσει τη μαγική κακοποιό ισχύ του δημιουργού, των δυνατοτήτων του να ξεπεράσει τη φυσιολογία του όντος, σύμφωνα με το παράδειγμα αυτού που που παραγόταν ήδη στο γερμανικό εξπρεσιονισμό που κατάγγειλε ο Τζιμπέλ, αλλά, προπαντών, στη φρίκη των εργαστηρίων των στρατοπέδων εξολόθρευσης. Δεν αρκεί πια σήμερα να εναντιωνόμαστε στον αρνητισμό του Ολοκαυτώματος, θα έπρεπε να προχωρήσουμε και στην κατηγορηματική απόρριψη του αρνητισμού της τέχνης, αυτής της «ακατέργαστης τέχνης» την οποία αποτελεί στα κρυφά, χάρη στη σταδιακή αποκρυπτογράφηση του DNA, η μηχανική του ζώντος – αυτή η «ευγονική» που δε λέει πια το όνομά της, αλλά ετοιμάζεται ωστόσο να αναπαράγει την απέχθεια της ερήμωσης […].

Το 1997, ο Αξέλ Καν, μέλος της εθνικής επιτροπής ηθικής, έγραφε για την κλωνοποίηση: «Δεν πρόκειται πια για πειράματα πάνω στον άνθρωπο, αλλά για μια δοκιμή ανθρώπου. Το ότι μια ζωή δημιουργημένη έτσι βρίσκεται γενετικά προγραμματισμένη για να υποφέρει μη φυσιολογικά, είναι η απόλυτη φρίκη».

[…] Ας αναλύσουμε τώρα το σχέδιο της πολυεθνικής Monsanto, που προορίζεται για τη γενετικά προγραμματισμένη στείρωση των σπόρων και ορίζεται με το σημαδιακό όνομα «TERMINATOR»: πρόκειται, άραγε, ακόμα εδώ, για βιοτεχνολογία ή μήπως πρόκειται μάλλον για μία νεκρο-τεχνολογία που προορίζεται να εξασφαλίσει το μονοπώλιο μιας εταιρείας;

Θανατοφιλία, νεκρο-τεχνολογία και, σύντομα, τερατολογία… Η γενετική κατάσταση ύπνωσης είναι, άραγε, ακόμα μία επιστήμη, μία νέα αλχημεία ή μία τέχνη του ακραίου;

Για να βεβαιωθούμε γι’ αυτό, αρκεί να ενδιαφερθούμε για την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, στην οποία ο Malcolm Logan και ο Clifford Tabin μόλις δημιούργησαν μία μετάλλαξη που λέει πολλά για τον κατά βάθος εξπρεσιονιστικό χαρακτήρα της γενετικής μηχανικής: «Αφού εντόπισαν ένα γονίδιο που φαινόταν να παίζει αποφασιστικό ρόλο στο σχηματισμό του ποδιού της κότας, τόλμησαν να το εισαγάγουν στο γονιδίωμα ενός ιού τον οποίο κατόπιν εμβολίασαν στις υπό σχηματισμό φτερούγες του εμβρύου της κότας».

Μερικές εβδομάδες αργότερα, η ΤΕΡΑΤΟΛΟΓΙΚΗ επιτυχία ήρθε στο ραντεβού: «Οι φτερούγες της κότας υπέστησαν μείζονες μετασχηματισμούς και μοιάζουν στο εξής με πόδια. Η φτερούγα είναι συνεστραμμένη, σε θέση κατάλληλη για το βάδισμα. Τα δάχτυλα έχουν στραφεί κατακόρυφα για να διευκολύνουν τη στήριξη στο έδαφος, και η διάταξη των μυώνων είναι ριζικά διαφορετική, καλύτερα προσαρμοσμένη στις ειδικές λειτουργίες του βαδίσματος».

Ωστόσο, το τέρας αυτό δεν είναι τέλειο, γιατί η καφκική του μεταμόρφωση είναι ατελής… «Η κότα με τα τέσσερα πόδια» είναι μόνο μία αποτυχημένη του πειραματισμού, άξια να εμφανίζεται στον κατάλογο των ζώων του Ιερωνύμου Μπος! […]

Ας ακούσουμε τώρα αυτούς που επιχειρούν να καταγγείλουν, εκ των ένδον, αυτή την παρέκκλιση του γενετικού εξπρεσιονισμού: «Ο ίλιγγος της επιτυχίας που ένιωσαν οι βιολόγοι τους οδήγησε να προχωρήσουν ακαταμάχητα προς τα εμπρός, καθώς κάθε εμπόδιο που περνούσαν τους οδηγούσε να δεχθούν μία καινούργια πρόκληση, ολοένα πιο δυνατή, ολοένα πιο τρελή. Πρέπει να επισημάνουμε ότι αν δεν αντιμετωπίσουν επιτυχώς την πρόκληση, τις συνέπειες θα τις υποστούν όχι μόνον αυτοί, αλλά και το απίθανο και αβέβαιο παιδί του οποίου τη γέννηση θα έχουν, παρ’ όλα αυτά, καταστήσει εφικτή», γράφει ο Αξέλ Καν με αφορμή «την ιατρική βοήθεια στην αναπαραγωγή», και καταλήγει: «Όλα στην ιστορία των ανθρωπίνων εγχειρημάτων υποδεικνύουν ότι αυτή η φυγή προς τα εμπρός θα οδηγήσει μια μέρα σε καταστροφές, σε αποτυχημένα δείγματα ανθρώπων».

[…] Πράγματι, αν η ελευθερία ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ έκφρασης δεν έχει όρια περισσότερο από της ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗΣ, που θα σταματήσει αύριο η απανθρωπιά; […] Γι’ αυτό, πρέπει επειγόντως να «επανορίσουμε μια σχέση μεταξύ των ειδών που δεν θα νοείται από την αποδοκιμαστική οπτική γωνία της κτηνωδίας».

Αποσπάσματα από το έργο του Paul Virilio (2000:25-34) Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ, Εκδόσεις Νησίδες, Σκόπελος.

Advertisements

About platanusorientalis

Επειδή αγαπώ τα πλατάνια, τα νερά που κυλούν στις ρίζες τους και τις ιστορίες που αφηγούμαστε στη σκιά τους...
This entry was posted in άρθρα and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.